Ce reprezintă fibrele? Diferența dintre fibre solubile versus insolubile.

Probabil ați auzit mereu că se vorbește despre fibre solubile și insolubile, mai ales de la nutriționiști, sau pe etichetele produselor alimentare pe care le consumați. Cu toate acestea nu toate alimentele precizează ce fel de fibre conțin, ci doar specifică că acestea sunt incluse în conținutul alimentului.
De aceea, trebuie să știi care sunt alimentele cu fibre solubile și insolubile, și ce anume le diferențiază.
Fibrele alimentare, solubile și insolubile, au un rol extrem de important în menținerea sănătății. Acestea reduc drastic riscul de boli de inimă, de diabet și de cancer, reglează tensiunea arterială și ne ajută să dăm jos kilogramele în plus, fară a ne lupta cu senzația de foame. Fibrele se găsesc în cantități mari în legume, fructe, nuci și semnițe și, practic, reprezintă partea acestora pe care corpul nostru nu o poate digera. Însă hai să vedem care este diferența dintre fibre alimentare solubile și insolubile?
V-ați întrebat de ce auziți la tot pasul reclame cu produse alimentare „bogate în fibre”? Motivul este simplu: consumul acestui tip de hrană reduce șansele de apariție a constipației, a diabetului zaharat, precum și bolilor cardiovasculare.
Diferența dintre fibrele solubile și insolubile:
Fibrele alimentare se împart în două categorii: cele care se dizolvă în apă (solubile) și cele care nu se dizolvă în apă (insolubile).
Fibrele solubile sunt acele fibre alimentare care atrag apa și formează un fel de substanță gelatinoasă, încetinind digestia și conferindu-vă o senzație de satietate pentru mai mult timp. Acestea reduc nivelul colesterolului rău, reduc inflamațiile, dar și absorbția grăsimilor și a glucozei în sânge, motiv pentru care pot reprezenta o armă puternică în lupta împotriva diabetului. Cele mai bogate surse de fibre solubile sunt fulgii de ovaz, merele, citricele, capșunile, morcovii, fasolea, broccoli, perele, semințele de in, castraveții, țelina sau tărâțele.
Fibrele solubile dețin un rol esențial în reglarea nivelului de colesterol și a glicemiei din sânge, luând forma unui gel în timpul digestiei, care ajută la eliminarea completă a reziduurilor alimentare în timpul digestiei.
Pe de alta parte, și fibrele insolubile au un aport important la buna desfășurare a funcțiilor organismului. Ele îmbunătățesc mișcările intestinale, prevenind constipația și tratând diverse tulburări ale tractului digestiv, pentru scaunele neregulate.
Fibrele insolubile nu se dizolvă în apă și sunt eliminate în stare aproape intactă. Aceste fibre facilitează trecerea alimentelor prin sistemul digestiv, controlează aciditatea și au efect laxativ, motiv pentru care persoanele care suferă de constipație, de scaun neregulat sau care doresc sa scape de câteva kilograme ar trebui sa aibă o dietă bogată în astfel de fibre. Cele mai importante surse de fibre insolubile sunt grâul integral, nucile, orzul, cușcușul, orezul brun, dovleceii, broccoli, varza, roșiile, fasolea verde, legumele cu frunze verzi și legumele rădăcinoase, stafidele și strugurii.
Doza zilnică de fibre alimentare (solubile și insolubile) recomandată de specialiști este de 38 grame pentru bărbați și 25 de grame pentru femei. Din păcate, noi consumăm, în medie, 10 – 15g de fibre alimentare pe zi.
Produsele procesate și rafinate, precum pâinea albă, pastele și cerealele care nu sunt integrale, conțin o cantitate foarte mică de fibre.

Mod de acțiune asupra organismului:
Fibrele alimentare curăță colonul, diminuează riscul de constipație, hemoroizi și diverticuli, reglează nivelul colesterolului, scad tensiunea arterială, reduc inflamațiile în corp și încetinesc absorbția zahărului în sânge, fiind recomandate în controlul diabetului zaharat.
Studiile efectuate de cercetători asociază suplimentarea aportului de fibre în alimentație cu reducerea riscului de cancer colorectal, precum și facilitarea pierderii in greutate.
Deoarece fibrele absorb o cantitate semnificativă de apă, pe perioada verii, o dieta bogată în fibre trebuie însoțită de o hidratare corespunzătoare!

Ia-ți acum sursa de fibre cu un simplu clik!

Sursa: medlineplus.gov 
healt.com 

 

 

Disclaimer: Informațiile furnizate de blog.inimaverde.ro precum și de inimaverde.ro sunt doar scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi, și nu trebuie să fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informații să nu se aplice fiecărui individ, deoarece fiecare organism la nivel profund este unic, motiv penrtu care înainte de a utiliza oricare dintre informațiile furnizate pe aceste site-uri trebuie să contactați un medic specialist. Daca utilizați oricare dintre informațiile furnizate de acest site, faceți acest lucru pe proprie răspundere, fără dreptul de a face orice plângere împotriva blog.inimaverde.ro sau inimaverde.ro, ca rezultat al informațiilor furnizate.

Share This:

Lasă un răspuns